16 טעויות שיהרסו לכם מעקבים בגוגל אנליטיקס

השלב הקריטי ביותר לחברה המעוניינת להיכנס לעולם של גוגל אנליטיקס הוא שלב ההטמעה וביצוע מינֵי הגדרות ראשוניות למערכת. לאחר שלב זה, החברה למעשה זוכה לצפות בפעם הראשונה בנתונים המוזרמים לאנליטיקס מהאתר.

אלא שמה שנדמה כשלב המתחיל בשליחת פיסת קוד למתכנת ונגמר בהדבקתו באתר, מתגלה תוך זמן קצר כשלב שהתוצאה שלו היא דאטה ספק אמין ספק תקין המעמיד את החברה בפני אתגרי טראקינג שאף אחד לא ציפה לבואם ולאף אחד אין ממש מושג כיצד לפתור אותם. תוסיפו לזה כמה פרקטיקות רעות והרי לכם חשבון אנליטיקס מלא פוטנציאל מבוזבז.

לאחר שנחשפתי למגוון רחב של חשבונות אנליטיקס וראיתי לא מעט טעויות שנעשו, החלטתי לכתוב ולשתף אתכם בפרקטיקות פחות מוצלחות שנתקלתי בהן תוך כדי עבודה. במאמר הזה אציג את המקרים הפשוטים והנפוצים שנתקלתי בהם ושניתן למנוע אותם יחסית בקלות.

חלוקת דאטה לא יעילה בין Properties

טעות נפוצה שעושים עם גוגל אנליטיקס קשורה לדרך שבה מנתבים את הדאטה ל-Wep Properties שונים. בגלל חוסר מודעות או בשל הקלות שבדבר, פותחים Properties מקבילים (אם לא חשבונות) עבור פרוייקט בודד. סיבות לכך תהיינה:

  • פרופרטי עבור כל שפה או תרבות (Culture)
  • פרופרטי עבור כל סביבת פיתוח
  • פרופרטי לסביבת מובייל-ווב

הסיבה שלשמה מומלץ לאחד את כל אלה תחת Property אחד תהיה שליטה ובקרה: אתם רוצים לשאוף לכך שכל המידע וההגדרות יהיו מרוכזים במקום אחד ושינוי הגדרה אחת ישפיע על כל המידע באופן רוחבי.

מצריך טיפול אינטנסיבי. ריבוי Web Properties:

תיוג תנועה פנימית

במטרה להבין כיצד נעים גולשים בין עמודים או מה עלה בגורלם של אלו שלחצו על באנרים שהוצבו לטובת קידום מוצרים (Internal Promotions), קורה שאנשי שיווק מתפתים לתייג לינקים פנימיים בדומה לתיוג מאמצי שיווק באמצעות UTMs. זה נראה פחות או יותר כך:

/page?utm_source=homepage&utm_medium=banner…

הטעות הזו תעשה לכם נזק משמעותי למעקבים של כל ערוצי השיווק שלכם. כשאתם עושים תיוג תנועה פנימית אתם למעשה דורסים את מקור התנועה המקורי המשויך לביקור ומאבדים את הקרדיט שלו לטובת התיוג הפנימי. הקלקה כזו גם תקטע את הסשן המקורי ותפתח סשן חדש במקומו. השאירו את התיוג באמצעות utms למאמצי שיווק חיצוניים בלבד.

לתיוג מעקבים פנימיים קיימות שיטות חלופיות – כל מקרה לגופו.

מהפרקטיקות הרעות יותר. תיוג תנועה פנימית:

שיכתוב שמות עמודים

לא פעם נתקלתי במקרים בהם ווב אנליסטים משכתבים שמות מקוריים של עמודים כצעד שבתקווה יוביל לתובנה כזו או אחרת. בהרבה מהמקרים האלה מדובר בטעות שמביאה עמה תסכול מצד מי שיש לו ערך לשם העמוד. אני מדבר בעיקר על אנשי קידום אתרים שעושים SEO. עבורם, מעקב צמוד על עמודים מסוימים הינו חלק מהעבודה היום יומית שלהם. לשכתב את שם העמוד מהווה עבורם מכשול שפוגע משמעותית בעבודתם. במקום לעשות זאת, השתמשו בפיצ’ר Content Grouping שישכתב לכם עמודים כשכבה נפרדת מהעמודים הרגילים.

לא קיימים במציאות. עמודים משוכתבים:

מהר מדי, יותר מדי

נתקלתי בחשבונות חדשים שהופצצו בהגדרות וקיסטומים מכל הבא ליד: 50 סוגים שונים של איבנטים, 15 גולים, 5 פאנלים ו-10 דשבורדים – חגיגה! לאחר שנה הלקוח מגיע אלי מבולבל, לא מבין מה עושים עם ערימת הדאטה הזאת. שנאמר: תפסת מרובה לא תפסת.

אני ממליץ בתור התחלה להתפקס על מה שבאמת חשוב, שימו בצד מעקבים מיותרים, צמצמו באיבנטים וגולים ותתחילו מתשתית מדידה בסיסית. זו צריכה לתת מעקב בריא שיעשה שכל לכלל העובדים בארגון (אתגר בפני עצמו), על זה תבנו הרים וגבעות.

13 גולים פעילים ב-view, במקרה הזה ניתן היה לחסוך:

הצבת שני קודי מעקב באותו עמוד

מצב שבו שולחים לגוגל אנליטיקס 2 קריאות צפיה בעמוד (pageview) לאותו Web Property בטעינת עמוד בודדת. נגרם בעיקר בשל הסיבות הבאות:

  • בעמוד מוצבים 2 קודי מעקב שהודבקו ב-Source Code.
  • בעמוד מוצב iFrame שבתוכו שוכן קוד אנליטיקס נוסף.
  • בעמוד מוצב קוד רגיל וקוד גוגל תג מנג’ר שבו הוטמעה תגית גוגל אנליטיקס.

הבעיה מתבטאת בעיקר ב-Bounce Rate נמוך במיוחד שנע בין 0 ל-15%.

באונס רייט שהוזנח במשך מספר חודשים לא מבוטל:

קוד גוגל אנליטיקס לא מנוהל דרך גוגל תג מנג’ר

כמה קל זה לקחת את קוד המעקב שקיבלנו מגוגל אנליטיקס ולהדביק אותו באיזורים שונים ברחבי האתר. איזורים כמו האתר השיווקי, בלוג ועמודי נחיתה. זה יכול לעבוד לא רע לכמה חודשים אך כשתרצו לעשות שינוי בהטמעה זה יהווה מכשול שיוכל לשבש את הנתונים שלכם לא רע בכלל. תצטרכו לזכור היכן פיזרתם את הקודים השונים, המתכנת עסוק וצריך לקוות שהוא הבין אתכם כמו שצריך.

עבודה עם גוגל תג מנג’ר פותרת את כל הסאגה הזאת ומעניקה לאנשי השיווק שליטה מלאה על קוד המעקב (והרבה מעבר לזה) ממקום אחד ועם מינימום תלות באנשי פיתוח בדרך להעלאת השינוי לסביבה חיה.

מקל על החיים, גוגל תג מנג’ר:

מאמצי שיווק לא מתויגים

תיוג מאמצי שיווק באמצעות utms זה אחד הדברים הבסיסיים שאתם רוצים לעשות עם גוגל אנליטיקס. עם זאת, לא כל בעלי האתרים מנצלים את האפשרות או שמנצלים אותה באופן חלקי בלבד.

חוסר בתיוג לא רק ימנע מכם לקבל מידע ערכי אלא גם יעוות לכם את הנתונים לא רע בכלל. כבונוס, ימלא לכם אותם בתנועה ישירה (Direct).

בנו תוכנית והתחילו לתייג את כל ערוצי השיווק שלכם בצורה יעילה ומסודרת.

לא מקשרים את אדוורדס לאנליטיקס

נהוג לחשוב שכל יעודו של הקישור של גוגל אנליטיקס עם אדוורדס הוא בתוספת מגוון מימדים ומדדים המעניקים ערך מוסף לאנשי PPC. זה נכון, מדובר בתיוג לכל דבר שנותן את הערך שהוא מבטיח אך זה לא כל הסיפור. לפעמים נוצרת תחושה שניתן לדלג על תהליך הקישור כי אנשי ה-PPC לא יעשו שימוש בנתונים שיופיעו באנליטיקס מסיבותיהם שלהם, הסיבה היא לא עצם העניין כרגע.

אי תיוג של ערוץ זה לא רק שימנע מאנליטיקס לסמן את התנועה אלא גם יזהם לחלוטין את הנתונים של מקדמי אתרים שעושים SEO. הם יתחילו לראות קפיצות חריגות בתנועה האורגנית שכולה מופנית לעמודי נחיתה שיווקיים ו-Bounce Rate שנע בקיצוניות.

ללא תיוג או קישור תיקני לאדוורדס, קליק על מודעה ממומנת יחשב כאילו זה הגיע מתוצאה אורגנית.

קישור לקוי בין אדוורדס לאנליטיקס

אם אתם רוצים להימנע מבעיות שפורטו בסעיף הקודם (אי סימון התנועה וזיהום תנועת SEO) אתם רוצים לקשר בין אנליטיקס לאדוורדס או לפחות לתייג את התנועה ידנית. רוב האתרים בוחרים באפשרות לבצע את הקישור האוטומאטי אך זה לעתים מסתבך. על מנת למזער נזקים ודאו כי שלושת התנאים הללו מתקיימים אצלכם:

  1. הפעלתם Auto Tagging באדוורדס.
  2. ביצעתם את הקישור עצמו.
  3. ודאו שפרמטר ה-gclid עושה את דרכו לעמוד הנחיתה שלכם לאחר הקלקה על מודעה ולא מושמט בדרך. ישנם אתרים שבשוגג שומטים את הפרמטר הזה בגלל רידיירקט שעומד בדרך, זה קורה בדרך כלל בגלל מערכת אפיליאציה או אתר מובייל-ווב.

לא מבוצעת חסימה של תנועה פנימית

צוותי הבדיקות והפיתוח מסוגלים להריץ עשרות בדיקות ביום על תהליכים שונים שיקפיצו לכם את יחסי ההמרה באתר רק שאלה כלל לא משקפים את המציאות כך שזו אינה סיבה למסיבה. על מנת להימנע מכך סננו באמצעות פילטרים דומיינים של סביבות פיתוח ואת ה-IP של משרדי החברה.

סננו עצמכם מגוגל אנליטיקס, פילטור משרדי חברה:

קוד מעקב לא עדכני

קוד המעקב של גוגל אנליטיקס של ימינו עבר לא פחות מ-5 גלגולים עיקריים מאז נברא איי שם בתחילת 1996. לצורך פוסט זה נצטמצם ל-2 ספריות שרלוונטיות לימינו:

ספריית Javascript שנת יציאה
ga.js 2007
analytics.js 2012

אם אתם עדיין משתמשים בספריה הישנה סביר שהמעקב שלכם לא עומד בסטנדרטים גבוהים. גוגל הפסיקו מזמן לעדכן, לתמוך ולתעד מהדורות ישנות של קוד המעקב. שדרגו את הקוד לספריה העדכנית analytics.js רצוי מאד בליווי מומחה.
אגב הצבת שתי הספריות ga.js ו-analytics.js יחדיו תחת אותו עמוד גם כן אינה מומלצת ע”י גוגל.

analytics.js מביאה עמה סט שלם של פיצ’רים שזמינים רק בה ונעשו בה מספר רב של שיפורים בהיבט של ביצועים.

2 המהדורות של ספריית ga.js: קוד המעקב של המהדורה הסינכרונית והמהדורה האסינכרונית שבאה אחריה בשנת 2009. הגיע הזמן להיפרד:

הספריה העדכנית analytics.js, לא פחות ממדהימה:

אין מעקב Cross Domain

הטעות הזו רלוונטית לאתרים בהם במהלך הסשן המשתמש מועבר מהדומיין שלכם לדומיין אחר שלכם. אני בכוונה מדגיש את המילה “שלכם” כי סנריו בו המשתמש מועבר לאתר צד ג’ כמו paypal אינו נחשב למקרה קלאסי שבו נעשה Cross Domain Tracking.

אז מה כן נחשב?
דוגמא נפוצה יחסית תהיה ארגון שעושה לוקליזציה לאתר, ז”א מקים אתרים מקבילים זה לזה כל אחד עם סיומת דומיין מדינה משלו (ccTLD) ובשפה תואמת. לשם ההמחשה אנחנו מדברים על מצב שבו קיים אתר ראשי: domain.com ואתרים לוקאלים:
domain.fr, domain.co.il ,domain.co.uk.

במקרים כאלה, איבוד מעקב משמעותי יתרחש במידה והאתר מקפיץ את המשתמש מדומיין אחד לאחר במטרה לבצע פעולה מסוימת כמו הרשמה או מילוי טופס. ללא מעקב קרוס דומיין בעת המעבר, סשנים יקטעו ומשתמשים חדשים ייווצרו משום מקום.

איבוד מעקב נוסף יכול לנבוע כתוצאה ממעבר לאתר לוקאלי אחר מתוך בחירה של המשתמש. יבוא לידי ביטוי בדרך כלל ע”י הקלקה על דגל המדינה הרלוונטית בראש העמוד. פחות משמעותי אך עדיין נכלל באותה קטגוריה.

קרוס דומיין קל ופשוט לביצוע. שימוש בפלאגין Linker דרך תג מנג’ר:

לא עושים Referral Exclusion

לא כל תנועה שאתם רואים בדוח האתרים המפנים (Referrals) נחשבת לתנועה אותנטית. אם עוד לא עברתם על רשימת האתרים בדוח זה וביצעתם Referral Exclusion יכול להיות שהדאטה שלכם פגום. עיברו על רשימת האתרים שמפנים אליכם תנועה ונטרלו את כל מי שלא צריך להיות שם: כל מיני paypal למיניהם.

אתרים כאלה שלא באמת מפנים אליכם תנועה דורסים את מקורות התנועה האמיתיים שלכם בדומה לטעות של תיוג תנועה פנימית. מה שאומר שהם מזהמים את הדאטה, לוקחים קרדיט השייך למקורות תנועה אמיתיים וקוטעים סשנים.

גם הדומיין שלכם עלול להיחשב כאתר מפנה – תופעה עתיקת ימים בשם Self Referrals הנכחדת מהעולם מיום ליום.

נטרלו אותם, אתרים מפנים לא אותנטים (noat.co.il זה האתר שלנו):

שליחת איבנט עם אינטראקציה בעליית העמוד

מדובר במקרה נפוץ למדי בו נשלח לגוגל אנליטיקס אירוע (Event) לצד או כמה שניות לאחר עליית העמוד, במקביל לשליחת צפיה בעמוד (Pageview). כתוצאה מכך ה-Bounce Rate שלכם ינוע בין 0 ל-15% – מציאות לא ריאלית בדומה לטעות של 2 קודי אנליטיקס באותו עמוד.

טעות נפוצה שכזו נעשית לרוב בניסיון לעקוב אחרי חשיפה של באנר או פתיחה של פופאפ באתר. בכל פעם שפעולה זו נעשית נשלח איבנט לגוגל אנליטיקס. כל זה יכול לעבוד לא רע רק צריך לזכור לציין בפקודה ששולחת את האיבנט שאין אנו מעוניינים לשלוח אותו עם אינטראקציה. פיתרו זאת באמצעות הגדרת ערך nonInteraction חיובי ל-Event שיבטל התנהגות זו.

אי סינון פרמטרים לא שימושיים מה-URL

מצב בו דוח העמודים באנליטיקס מתמלא בכמות משמעותית של שורות בגלל מספר מצומצם של פרמטרים. פרמטרים אלו לרוב משרתים למטרות פיתוח בלבד ואינם בעלי ערך מנקודת מבט של אנליסט. השמיטו את הפרמטרים האלה ומינעו מהם להגיע אליכם.

סביר שטעות זו רלוונטית עוד יותר אם בדוח העמודים קיימת שורה עם הערך “(other)”. ב-“(other)” נאגרים כל הנתונים שמתקבלים אחרי השורה ה-50,000. בדרך כלל זה נובע בגלל פרמטר שכזה המעלה משמעותית את מספר העמודים היוניקים שנצפו באתר.

אין בהם צורך והם סתם מלכלכים את הנתונים, פרמטרים חסרי שימוש:

לסל וחסל. סינון פרמטרים מיותרים מה-URL:

עמודים לא מכילים קוד מעקב

באתרים גדולים קיימים איזורים ועמודים שאינם משוייכים לתבנית של האתר. אתם ודאי לא רוצים לפספס אותם ורוצים להטמיע גם בהם קוד גוגל אנליטיקס. התוכנה Screaming Frog תסרוק עבורכם את האתר ותצביע על עמודים נטולי קוד מעקב.

ועוד נקודה קטנה: כשאתם מעלים לאוויר אתר חדש לאחר שידרוג, בלוג או עמודי נחיתה, שימו לב שאתם לא שוכחים לשים שם אנליטיקס. לפעמים ההתעסקות באתר החדש עלולה להסיט את תשומת לבכם ולגרום לכם לשכוח לעשות זאת.

לסיכום

עברנו על מגוון מעניין של פרקטיקות לא טובות שמשתמשים נוהגים לבצע בגוגל אנליטיקס. הטמעת גוגל אנליטיקס ראשונית באתר רווית מכשולים ואתגרים. וזו רק ההתחלה, ככל שאתר גדול ומסועף יותר ברמה הטכנית כך הוא יכיל יותר אתגרי טראקינג לפיצוח. אני מקווה שעם הטיפים האלה תהיה לכם התחלה קצת יותר חלקה עם התקנת גוגל אנליטיקס.