המפלצת החדשה ליצירת לוחות בקרה: Google Data Studio – מדריך

Google Data Studio מאפשר לכם להתחבר למגוון מקורות מידע במקביל, למשוך מהם מידע וליצור מהם דוחות ולוחות בקרה מופלאים כאוות נפשכם שיתאימו למראה ולסיגנון של החברה שלכם. כל זה עטוף בחווית משתמש קלילה, ממכרת ובסיגנון זהה לסדרת המוצרים של גוגל דוקס.

בתחילה גוגל דאטה סטודיו היה בתשלום, לאחר מכן במהדורה חינמית מוגבלת והיום הוא ניתן בחינם לגמרי ללא מגבלות.

במאמר זה אעבור על Google Data Studio מנקודת המבט של גוגל אנליטיקס (אם אתם אנשי PPC אפשר ללמוד את הפרנציפים ולהתקדם משם). החלטתי להתמקד במונחים חשובים ובפיצ’רים החדישים אלו שהיו חסרים לי בכלים שקיבלנו מגוגל אנליטיקס עד כה.

סכנת עילפון – דוגמא ללוח בקרה אדוורדס:

דוגמא ללוח בקרה אנליטיקס:

גוגל רחוקה מלהמציא את הגלגל. למעשה, מוצרים שעושים את אותו הדבר ומשוכללים לא פחות (Tableau למשל) נבראו לפני שנים רבות. גוגל עושה את מה שהיא עשתה לא פעם בעבר: לוקחת את אותו מוצר, חוסכת למשתמש פיצ’רים מסובכים, בונה ממשק בדפדפן, שומרת הכל בענן, מתבלת בהמון חווית משתמש ומחלקת בחינם.

הבא נתחיל לעבור על המונחים החדשים שרצוי להכיר:

חיבור וקישור מידע

Connectors

קונקטורים הם הקישורים למקורות מידע ש-Google Data Studio מאפשר לכם לגשת אליהם על מנת למשוך מהם דאטה. אם מדובר במוצר של גוגל שאתם מעוניינים לחבר, תצטרכו לעשות זאת כאשר אתם מחוברים לגוגל עם היוזר בעל הגישה למוצר שממנו אתם רוצים למשוך מידע. כרגע אלו הקישורים שזמינים לנו בארסנל, כולל 2 קישורים חדשים למסדי בסיסי נתונים שנוספו ב-22/08/16:

  • AdWords
  • Analytics
  • Search Console
  • Youtube Analytics
  • Attribution 360
  • BigQuery
  • Google Sheets
  • MySQL
  • Cloud SQL

Data Set

כשאתם מתחברים למוצר אתם לא תמיד מייבאים את כ-ל המידע שלו ל-Google Data Studio, נכון? המונח הזה מתייחס לרכיב שאתם מושכים. בגוגל אנליטיקס זה view, באדוורדס זה חשבון וב-Google Sheets זה Worksheet.

Data Source

מרגע שביצעתם את החיבור המיועד קיבלתם Data Source והוא למעשה הרכיב שמהווה את הקשר שבין דוח לבין ה-Data Set שחיברתם. כל ווידג’ט שמייצרים מתחבר ל-Data Source אחד שממנו אנחנו דולים מימדים ומדדים שאנחנו רוצים להציג.

צילום רנטגן – מאחורי הקלעים של Data Source של גוגל אנליטיקס:

צעדים ראשונים

1. פותחים את Google Data Studio
2. לוחצים על לחצן הפלוס הגדול בתחתית העמוד לפתיחת דוח חדש.

3. מחברים Connector. לאחר החיבור נוצר Data Source המשוייך אוטומטית לדוח.

4. לתוך עמודי הדוח שופכים Components עם דאטה – על זאת ועוד בהמשך.

5. תוכלו לעבור במהירות ממצב עריכה למצב תצוגה באמצעות מתג ה-Edit בצד ימין למעלה.

6. משתפים את הדוח עם מי שרוצים באמצעות Share – גם כן, בצד ימין למעלה.

ניתן להתחיל גם ישירות מיצירת Data Source. אם אתם בתפריט של הדוחות לחצן הפלוס יוצר דוח חדש (שמבקש Data Source בין אם חדש או קיים) ואם אתם בתפריט של Data Source לחצן הפלוס פותח Data Source חדש.

המרכיבים העיקריים ב-Data Studio

כשאתם יוצרים Data Source הוא משוייך באופן אוטומטי לרמה הגבוהה ביותר: הכלי עצמו. מהנקודה הזו אתם יכולים לקשר את את ה-Data Source לכל הרמות באופן חופשי מה שאומר שאתם רשאים גם לשייך אותו לכל דוח שתרצו.

  • Google Data Studio – הרמה הגבוהה ביותר: הכלי עצמו. חיברתם Data Source? תוכלו לקשר אותו לכל דוח, עמוד או קומפוננט.
  • Report – הדוח הוא בסך הכל מקבץ של עמודים שעל גביהם מציגים את המידע.
  • Page – עמוד הוא Canvas, משטח שעליו אנחנו שופכים רכיבים (Components) ומסדרים אותם עד שיווצר לנו משהו שנראה כמו לוח בקרה.
  • Component – על העמודים ניתן לשים אלמנטים מסוגים שונים שניתן לחלק לקבוצות הבאות:

    1. Components לתצוגת מידע (Charts): טבלה, מפה, גרף פאי וכדומה
    2. Components לקישוט: טקסט, צורות הנדסיות, תמונות…
    3. Components חכמים: בקרים לסינונים ושינוי תאריכים (עוד עליהם בהמשך)

אם אנחנו רוצים להיות יותר מדוייקים אז גם עמודים ודוחות נחשבים ל-Component אבל זה קצת מבלבל אז בחרתי להציג את התמונה הנ”ל.

מה עושים עם הרמות האלו?

הבנו שיש כאן סוג של היררכיה – יש עוד משהו שחשוב לדעת חוץ מהצורה שבא הכלי בנוי? כן, חשוב להבין שכל רמה יורשת הגדרות מהרמה הגבוהה ממנה כך שאתם יכולים לקבוע עבור רמה מסויימת הגדרות ברירת מחדל.

נניח שבדוח אחד יש לכם 2 עמודים וכל אחד מייצג Data Source אחר. אתם יכולים להגדיר את ה-Data Source המתאים לכל אחד מהעמודים ומכאן והלאה כל Component שתייצרו בעמוד יקושר ל-Data Source שהוגדר ברמת העמוד.

חשוב להבין: בסופו של דבר לכל Component יש סט הגדרות משלו כך שתמיד ניתן לעצור את הירושה ע”י הגדרה ברמה נמוכה יותר. לפעמים אנחנו נראה במערכת את הערך “auto” שבמילים אחרות אומר שהקומפוננט יורש את ההגדרה הזו.

עיקרון הירושה עובד על הגדרות נוספות כמו עיצובים ותאריכים. אז לצורך העניין תאריך ניתן לקבוע ברמת הדוח, ברמת העמוד וברמת הקומפוננט. התאריך ברמה הגבוהה יותר מנצח כל עוד לא הוגדר תאריך ברמה נמוכה יותר.

רכיבים חכמים ודינאמיות

Filter Control Component

פילטר קונטרול הוא קומפוננט חכם שמסוגל לבצע סינון במידע שקומפוננטים אחרים מציגים בעמוד שלכם. אתם יוצרים Filter Control שכזה, קובעים מימד (לדוגמא Channel) וברגע שאתם מציגים את הדוח אתם מקבלים רשימת checkbox שמאפשרת לכם לסמן במה תרצו להתמקד כעת. תוכלו להתמקד על אפשרות אחת או לשלב (OR) בין 2 אפשרויות.

Date Range Component

קומפוננט שמיועד לבחירת תאריכים במגוון רחב של אפשרויות כולל התאריך דינאמי (X ימים אחורה) או Fixed. כמובן ברגע שמציגים את הדוח אפשר לפתוח את הקומפוננט ולהחליף תאריך איך שבא לכם וזה ישפיע על קומפוננטים בעמוד.

Groups

מעבר לאפשרות הבנאלית לקחת 2 קומפוננטים, להגדיר אותם כקבוצה ואז פעולת הזזה או מחיקה משפיעה על כלל הקבוצה, הקומפוננטים ב-Data Studio חכמים למדי ומסוגלים לתקשר זה עם זה. התקשורת הזו באה ליידי ביטוי בין 2 סוגי קומפוננטים: קומפוננטים לתצוגת מידע וקומפוננטים חכמים (Date ו-Filter).

ברגע שהגדרנו זוג קומפוננטים כקבוצה הם קשורים זה לזה ומנותקים משאר הקומפוננטים בעמוד. המשמעות של “קשורים זה לזה” הינה שמעתה שינוי ברכיב החכם (פילטור או שינוי תאריך) ישפיע רק על קומפוננטים שקובצו יחד עם הרכיב החכם.

כברירת מחדל קומפוננטים חכמים ישפיעו על כל הקומפוננטים בעמוד.

פיצ’רים נוספים ושיכלולים

Data Source – שינוי שמות מדדים ומיימדים

ניתן לשנות את שם השדה שאתם מושכים מה-Data Source בטרם הופעתו בדוחות: לדוגמא אם אני מושך מדד בשם “Subscribe Goal 2 Conversion Rate” שזה שם ממש ארוך. אני יכול להחליף לו את השם ל-“Subscribe %” ולאחר כמה שניות השם החדש יתפוס את מקומו בדוח.

Data Source – מדדים מחושבים

ניתן להוסיף שדות חדשים מסוג מדדים מחושבים – זה אומר שניתן לקחת מספר מדדים ולעשות איתם תחשיבים מהפשוטים: חיבור חיסור כפל חילוק למסובכים ביותר הכוללים שיגועים של נוסחאות אקסליות AVG, SUM, COUNT ומה שלא תרצו.

Previous Period Comparison

בקליק אחד תוכלו להשוות קומפוננט לתקופה המקבילה או לתקופה המקבילה לפני שנה. כברירת מחדל הקומפוננטים מגיעים ללא השוואה לאחור ובלחיצת כפתור פשוטה החצים האדומים והירוקים מתחילים לתת עבודה.

Heatmap

Heatmap או מה שמכונה באקסל Conditional Formatting צובע תאים בטבלאות בצורה מדורגת מה שיבליט מספרים שחורגים מהתקן שבתקווה ימשכו את תשומת ליבינו לתובנות חדשות.

Themes

כרגע יש 2 themes: סימפל וסימפל דארק. צילום מסך של הדארק לאלו מכם שבאו לעבודה עם מצב רוח קשוח:

שיתופים ואבטחת מידע

Collaborate

כמו בגוגל דוקס גם בגוגל דאטה סטודיו ניתן לעבוד על דוח בשיתוף פעולה עם משתמשים אחרים במקביל. פיצ’ר מדהים, השימוש שגוגל עושים בדבר הזה עושה את ה-WOW כל פעם מחדש.

כל משתמש שתינתן לו גישה לערוך את הדוח תהיה לו גישה גם ל-Data Source שמחובר אליו הוא יוכל ליצור קומפוננטות ולהחליף תאריכים. הוא לא יוכל לעשות עליו מניפולציות כמו שינוי שם של עמודה או יצירת עמודה מחושבת מבלי שתהיה לו הרשאה ל-Data Set – במקרה של גוגל אנליטיקס הרשאת Read & Analyze ל-View.

Sharing

ושוב בדומה לגוגל דוקס, כל מנגנון השיתוף שמאחורי Google Data Studio עובד באופן זהה. יוצר הדוח נחשב ל-Owner והוא יכול לתת הרשאה לדוח ברמת ג’ימייל ספציפי, Group או לינק ולווסת את הכח שיהיה לאותה הרשאה: View או Edit.

ברגע ש2 משתמשים במצב עריכה הם משפיעים עליו ביחד – כל אחד רואה את השינויים השני עושה בזמן אמת. לעומת זאת כשהם עוברים למצב תצוגה כל אחד רואה את הדוח כיחידה נפרדת -כשמשתמש אחד מהחליף תאריכים או משנה פילטרים, הוא לא “מפריע” למשתמש השני להתעמק בדוח.

Configurable Credentials

הפיצ’ר של שיתוף דוחות עלול לייצר בעיה מבחינת אבטחת מידע. שימו לב: אם אגדיר שיתוף דוח ברמת לינק זה אומר שכל מי שישים את ידו על הלינק הזה יוכל לפתוח אותו ולהסתכל על המידע. במידה והלינק יזלוג לידיים הלא נכונות אנשים יוכלו במשך שנים לעקוב אחרי הנתונים של החברה.

מה עושים? נראה שבגוגל חשבו על העניין הזה ופתרו את זה די בקלות: ניתן להגדיר שה-Data Source יהיה זמין רק ליוזרים שיש להם גישה ברמת ה-Data Set: אם אין לך גישה ל-View בגוגל אנליטיקס – לא תראה מידע.

Google Data Studio Gallery

זה היה רק עניין של זמן עד שזו תגיע, גוגל פתחה גלריה שמוקדשת לדשבורדים שהוכנו ב-Google Data Studio להורדה חופשית. ניתן לעלות לשם גם את היצירות שלכם:

לפני סיום, דשבורד יוטיוב אנליטיקס:

פלייליסט סרטוני ההדרכה של גוגל

לסיכום

כפי שהבנתם Google Data Studio פותח לנו עולם חדש מרתק ליצירת דוחות. הוא עדיין מכיל קצת באגים קטנים ויש לי רשימה של 50 פיצ’רים נוספים לבקש להוסיף לו אבל בשורה התחתונה קשה שלא להתאהב בדבר הזה – 10/10. אין לי ספק ש-Google Data Studio הולך להיות אהוב מאד בקרב אנשי התעשיה ומעניין יהיה לראות את היצירות שמשתמשים יעשו איתו.