השבוע גוגל אנליטיקס יבצעו מיגרציות מיוניברסל אנליטיקס ל-GA4 על אוטומט

המאמר פורסם בתאריך ה-26.2.23

בתקופה האחרונה כולנו קיבלנו מברקים ופופאפים מגוגל אנליטיקס אודות השידרוג האוטומטי של המערכת מגירסת היוניברסל אנליטיקס (UA) לגירסה החדשה גוגל אנליטיקס 4 (GA4). כבר עכשיו בכל פעם שתנסו לפתוח נכס מסוג יוניברסל אנליטיקס, גוגל יפתחו לכם באופן מיידי נכס מסוג GA4 וכבר יעבירו אתכם לתהליך ההטמעה של GA4.

השבוע אנחנו מגיעים לאחת מנקודות השיא בכל הקשור למיגרציה למערכת החדשה: החל מסוף פברואר 2023 המערכת תייצר נכס גוגל אנליטיקס 4 חדש עבור נכסי יוניברסל אנליטיקס (לא לכולם…) ומאותה נקודה הנכס הקיים (UA) ידאג להזרים נתונים גם לנכס החדש (GA4) במקביל לאיסוף נתונים באופן עצמאי עד תחילת יולי 2023, התאריך שבו יפסיק לאגור מידע חדש .

למרבה האירוניה, גוגל בעצמה מפצירה בתוקף בפני משתמשיה שלא להסתמך על המיגרציה האוטומטית ככלי מעבר אידיאלי לגוגל אנליטיקס 4 ובמקום ממליצה לבצע את הנדידה באופן ידני.

ובכל זאת, לאלו מכם שבונים על מיגרציה אוטומטית שתעשה עבורם את המעבר או שפשוט אדישים לכל מה שקורה.. כדאי שתהיו מודעים לכך שלא כל האתרים זכאים למיגרציה האוטומטית. בגדול, אתרים בהם הוטמעו קודי מעקב בגירסאות ישנות לא יהיו זכאים למיגרציה האוטומטית. אם אלו לא ישדרגו את המעקב באופן ידני עד יולי 2023, החל מאותו חודש אותם אתרים יחדלו מלאסוף נתוני אנליטיקס.

עד עכשיו דילגתם? השבוע גוגל אנליטיקס לוקחת פיקוד ותבצע את המיגרציה באופן אוטומטי ומתוזמן.

כמה מינוחי מיגרציה UA->GA4 ששווה להכיר

  • מיגרציה אוטומטית יזומה: מיגרציה “בלחיצת כפתור” שאתם מפעילים באופן יזום דרך ממשק האדמין תחת Property Setup Assistan (יש גם מדריך בהמשך) או אם סימנתם “Yes” בפופאפ הנ”ל.
  • מיגרציה אוטומטית מתוזמנת: מיגרציה שגוגל תממש בסוף פברואר 2023 ללא יד אדם.
  • מיגרציה ידנית: באפשרות הזו אתם עושים את המיגרציה בעצמכם – מטמיעים קוד באופן ישיר באתר או בעזרת גוגל תג מנג’ר ועם שימוש מינימאלי בכלים שיעשו את זה עבורכם באופן אוטומטי.
  • מיגרציה פר-פיצ’ר: ישנן אפשרויות במערכת לבצע מיגרציה לאספקט ספציפי במערכת בכמה לחיצות כפתור, כמו לדוגמא להעביר את Goals מ-UA ל-Conversions של GA4.

האפשרות בנקודה השניה כבר לא תהיה קיימת בעוד מספר ימים אחדים שכן עד אז גוגל יחילו את המגרציה באופן אוטומטי ומתוזמן.

על מי לא תחול המיגרציה?

המיגרציה המתוזמנת לא תחול על נכסי היוניברסל אנליטיקס הבאים:

  1. נכס שבו היוזר הגדיר מראש למערכת שלא לבצע את המיגרציה: סימנתם “No” בפופאפ הנ”ל או שכיביתם את האפשרות דרך ממשק האדמין תחת Property Setup Assistan (יש גם מדריך בהמשך)
  2. אם יצרתם נכס מסוג GA4 לפני 2023.
  3. נכס בגירסת הפרימיום (גוגל אנליטיקס 360). לקוחות אלה מתבקשים לבצע מיגרציה ידנית.

לאפשר את המיגרציה האוטומטית או לא?

אם אתם עדיין מתחבטים בשאלה האם לתת למיגרציה לעשות את שלה או ללכת על הטמעה ידנית, אומר לכם שככל שנתוני האתר שלכם חשובים לכם וככל שהאתר מכיל מעקבים מורכבים, כך גוברת ההמלצה לבצע את המיגרציה באופן ידני ע”י מומחה גוגל אנליטיקס בעל ניסיון שיעשה את העבודה.

תהליך הטמעת מערכת מבוססת איבנטים נחשב לתהליך מורכב לא פחות ממה שהכרנו בגירסאות הקודמות של גוגל אנליטיקס. התהליך מצריך לא מעט חשיבה והכנות לפני שמבצעים את ההטמעה בפועל.

קצת רקע על גוגל אנליטיקס של היום ועל זה של מחר

גוגל אנליטיקס משתדרגת לגירסתה החדשה GA4 תחת השם הלא מקורי במיוחד Google Analytics 4 ומתכננת להסיר סופית את גירסת המוצר הנוכחית שלה GA3 הידועה גם בשם Universal Analytics. החל מחודש יולי 2023 (או יולי 2024 ללקוחות 360) גירסה זו תפסיק לקלוט נתונים חדשים שיוזרמו אליה. השמועות מדברות על כך שבתחילת 2024 הגישה ליוניברסל אנליטיקס תבוטל לחלוטין אך ממה שאני יודע עדיין לא יצאה הכרזה רשמית בעניין. בכל אופן מי שהנתונים ההיסטורים חשובים לו\לה, רצוי להתחיל לחשוב על תוכנית גיבוי נתונים.

אם מישהו יגיד לי שגוגל מתכננת את כל העניין הזה של GA4 כ-10 שנים, אני לא אתפלא. Universal Analytics שמבוססת על Urchin (שלימים תירכש ע”י גוגל) עדיין עובדת על עקרונות שפותחו במקור מלפני כ-25 שנים, לפני שגוגל עצמה בכלל נוסדה. עד השנה הבאה גוגל וכולנו על הדרך נפרד מגירסת היונברסל שתוחלף במוצר החדש “גוגל אנליטיקס 4” והאנליטיקס שהכרנו עד היום יפרוש לגמלאות.

הפעם לא מדובר בעוד שידרוג, מדובר בשינויים שורשיים ומהותיים מבפנים ומבחוץ. הסכמות החדשות במסדי הנתונים של המערכת מאפשרות לה לאסוף את המידע על בסיס איבנטים (Event Based) במקום מה שהיה עד היום על בסיס סשנים. גישה זו מיישרת קו עם מוצרי אנליטיקס אחרים בתעשיה שעובדים באותה שיטה כבר שנים רבות. מוצרים כמו Mixpanel, Amplitude, Heap, Woopra וכו’…

גוגל אנליטיקס 4 מביאה איתה ערימות של שידרוגים ויכולות חדשות שחלקם הצליחו להרשים אותי ממש. אפשר רק לתהות כמה זמן ומשאבים גוגל השקיעה במהלך הזה.. חלק מאיתנו גם תהה מה קרה לגוגל אנליטיקס בין השנים 2013-2020 ולמה היא לא אותה מערכת בועטת שעד אותה תקופה שיחררה עידכונים מרשימים כל פרק זמן.. אז GA4 זאת כנראה התשובה לכך.

ועדיין, איך אומרים.. לא הכל דבש. המערכת החדשה עוד רחוקה מלהיות “אפויה” באופן כללי ולצערינו המעבר למערכת החדשה מביא איתו גם לא מעט שינמוכים משמעותיים לדברים שאליהם התרגלנו עד היום.. לדוגמא היכולת לעבוד עם views שכבר לא קיימת. את האפשרות הזו מחליף פיצ’ר אחר בשם Sub Properties שניתן ללקוחות 360 בלבד (Google Analytics 360).

אז כעת גוגל נוקטים צעד נוסף בדרך לעידן החדש: שידרוג המערכת לגירסה החדשה ללא מגע יד אדם. אז בואו נחזור לעניין הזה…

נכסי היוניברסל שלכם עדיין כאן (אך לא לאורך זמן)

כאמור, בסוף פברואר 2023 גוגל אנליטיקס תפתח נכס GA4 חדש עבור כל נכס יוניברסל אנליטיקס קיים שלא הוגדר עבורו לבטל זאת. כלומר, נכס היונברסל אנליטיקס שלכם ימשיך לאגור מידע עד יולי 2023 ובמקביל אליו יפתח נכס מסוג GA4 על בסיס ההגדרות הקיימות בנכס היונברסל אנליטיקס שלכם. המטרה פה היא לאפשר לכמה שיותר משתמשים, גם לאלה שלא מתכוונים לבצע את השידרוג באופן ידני, סיכוי כמה שיותר טוב להמשכיות. אני אומר “סיכוי טוב” שכן לא כל האתרים זכאים למיגרציה האוטומטית, מה ששם את חלקם בעמדת סיכון שמה קוד המעקב שמוטמע בהם יפסיק לספק עבורם נתוני אנליטיקס בעתיד.

אם אתם קוראים את המאמר הזה בין החודשים מרץ-יולי 2023 והגעתם למסקנה שנכס היוניברסל אנליטיקס שלכם לא היה זכאי למיגרציה, כלומר יש לכם נכס מסוג GA4 חדש שלא מוזרמים אליו נתונים, אין זה סוף העולם. עדיין יש לכם מספר חודשים מצומצם לבצע את המיגרציה באופן ידני ובכך להבטיח שלא תגיעו למצב שהאתר שלכם לא אוסף נתוני אנליטיקס אחרי יולי 2023 (עשו לעצמכם טובה: אל תחכו עם זה לדקה ה-90…)

לא כל האתרים זכאים למיגרציה האוטומטית חלק א’: סקירת קודי מעקב

עד היום כל מי שהיה אדיש לעידכון קודי מעקב של גוגל אנליטיקס באתר שלו, הצליח איכשהו “לשרוד” במשך השנים שידרוגי גירסאות מאחת לשניה שכן גוגל דאגה ברוב המקרים לכך שגירסאות שקדמו לגוגל אנליטיקס 4 יתאימו עצמן לקודי מעקב ישנים. אך במקרה של גוגל אנליטיקס 4 יש קו אדום וכאמור המיגרציה האוטומטית לא בהכרח תעבוד עבור אתרים שעושים שימוש בקודי מעקב ישנים של גוגל אנליטיקס. הפעם בעלי אתרים שיהיו אדישים לנושא עידכון קודי המעקב באתר שלהם עשויים להגיע למצב שבו החל מיולי 2023 האתר שלהם יחדול מלאסוף נתוני אנליטיקס חדשים.

אז לפני שננסה לענות על השאלה מי זכאי למיגרציה האוטומטית ומי לא, נסקור בקצרה את ספריות המעקב בג’אווה סקריפט (JS) שהמערכת שיחררה לאורך השנים:

  • urchin.js (1997) – הספריה של Urchin, האב הקדמון של גוגל אנליטיקס (יש אולי 2 אתרים וחצי בעולם שעדיין עושים שימוש בספריה זו)
  • ga.js (2007) – שנתיים לאחר רכישת Urchin, גוגל משחררת ספריה וקוד מעקב משל עצמה.
  • analytics.js (2012) – ספריה שיצאה בתיאום עם השקת יוניברסל אנליטיקס.
  • gtag.js (2017) – הספריה העדכנית של גוגל המכונה “Google Tag”. ספריה זו מטפלת במגוון סוגי פיקסלים מהאקו סיסטם השיווקי של גוגל במקביל. זה כולל בין היתר את גוגל אנליטיקס 4, יוניברסל אנליטיקס, גוגל אדס וקמפיין מנג’ר. אם תדרשו ממנה לעשות מעקב יוניברסל אנליטיקס, מאחורי הקלעים היא תקרא לספריית analytics.js שתשלח את הפיקסל בפועל.

כל נכס יוניברסל שסיפק קוד מעקב דרך ממשק האדמין יעשה בסופו של דבר שימוש בספריה של analytics.js. בין אם דרך קוד המעקב המקורי של הספריה שיצא ב-2012, דרך תג מנג’ר או דרך gtag.

*התייחסות לספריות אנליטיקס לאפליקציות מובייל בהמשך המאמר.

לא כל האתרים זכאים למיגרציה האוטומטית חלק ב’: גזר הדין

עכשיו שעשינו סדר בכל סוגי הספריות של גוגל אנליטיקס, ננסה להבין אילו אתרים יהיו זכאים למיגרציה האוטומטית על בסיס הספריה בה הם משתמשים ואלו לא יהיו זכאים:

אתרים בהם מוטמע קודי המעקב העתיקים המבוססים על urchin.js או ga.js לא יהיו זכאים למיגרציה האוטומטית.


<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = 'UA-XXXXX-X';
urchinTracker();
</script>


<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
try{
var pageTracker = _gat._getTracker('UA-XXXXX-X');
pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script>


<script type="text/javascript">
  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();
</script>

אתרים בהם מוטמע קוד מעקב מקורי של יוניברסל אנליטיקס (זה מ-2012) יהיו זכאים למיגרציה האוטומטית בתנאי שאלה לא כוללים הגדרות קונפיגורציה מתקדמות.


<script>
  (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
  })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

  ga('create', 'UA-XXXXX-X', 'auto');
  ga('send', 'pageview');

</script>

אותם אתרים בהם מוטמע קוד מעקב שיכלול הגדרות קונפיגורציה מתקדמות, לא יהיו זכאים למיגרציה האוטומטית. ההגדרות המדוברות הינן הגדרות ברמת הקונפיג כגון:

  • custom tasks
  • cookie domain
  • client id
  • document level parameters (“page” etc…)
  • referral
  • advertising features
  • processing rate

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto');
ga('set', 'page', location.pathname.replace('user/' + userID, 'user'));
ga('send', 'pageview');
</script>

אתרים בהם מוטמע יוניברסל אנליטיקס באמצעות gtag או גוגל תג מנג’ר יהיו זכאים למיגרציה אוטומטית. במקרה זה יוניברסל אנליטיקס יעשה שימוש בפיצ’ר מובנה של המערכת בשם connected tags שיושב בשרתים של גוגל אנליטיקס ומתקשר עם ספריית האב (כמו gtag) שבצד הלקוח כך שזו תשלח במקביל פיקסל יוניברסל וגם פיקסל לגוגל אנליטיקס 4 (מה שאגב ימנע ממשתמשי המערכת למחוק את נכס היוניברסל אנליטיקס שלהם בעתיד, לפחות עד שחיבוריות זו תנותק.)

הטמעת יוניברסל אנליטיקס באמצעות gtag:


<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-XXXXX-X"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-XXXXX-X');
</script>

הטמעת יוניברסל אנליטיקס באמצעות גוגל תג מנג’ר:

שכנעת אותי. איך אני עוצר את המיגרציה האוטומטית?

החלטתם ללכת על מיגרציה לגוגל אנליטיקס 4 באופן ידני כמו שגוגל מפצירים בכם לעשות? מעולה. עד סוף פברואר 2023 אתם יכולים לבקש מגוגל לחדול מלבצע את המיגרציה באופן אוטומטי. אם פספסתם את המועד זה לא נורא, אז עכשיו יכול להיות שיש לכם נכס GA4 נוסף. או שתפטרו ממנו ותתחילו מחדש או שתעבדו כבר עליו.

אז איך עושים את זה: לבעלי הרשאת Edit ברמת הנכס או Admin בלבד, כנסו לממשק האדמין של החשבון גוגל אנליטיקס שלכם. שם בתפריט ברמת הנכס תוכלו למצוא את “GA4 Setup Assistant”, ומשם אתם תראו למטה את המתג “Automatically set up a basic Google Analytics 4 property”. כבו אותו על מנת לבטל את המגרציה האוטומטית. כאמור החל מחודש מרץ 2023 אופציה זו תהיה נעולה שכן שלב המיגרציה האוטומטית המתוזמנת יהיה שייך לעבר. עד אז יש לכם אפשרות לבטל זאת ובכך לומר לגוגל: “אל תבצעו מיגרציה לנכס זה בסוף פברואר 2023, אנחנו דאגנו\דואגים\נדאג לעשות זאת בעצמינו באופן ידני”.

איך תראה המיגרציה האוטומטית בפועל?

כאמור, בסוף פברואר 2023, למעט שלושת המקרים שצויינו בתחילת הפוסט (“על מי לא תחול המיגרציה?”), נכסים מסוג יוניברסל יעברו מיגרציה אוטומטית לגוגל אנליטיקס 4. לצורך העניין אם יש לכם 3 נכסי יוניברסל אנליטיקס בחשבון, בתחילת חודש מרץ 2023 יוספו לכם 3 נכסי גוגל אנליטיקס 4 חדשים באופן הבא:

  • הגדרות ברמת הנכס תשאבנה מהגדרות ה-view ברירת המחדל.
  • הרשאות משתמשים תשאבנה מההגדרות של יוניברסל ברמת הנכס.
  • שם הנכס – יהיה זהה לשם הנכס הקיים בתוספת “- GA4” בסוף. לדוגמא אם לנכס שלכם קוראים “TechShop” השם של הנכס החדש יהיה “TechShop – GA4”
  • איבנטים:
      event action יהפך להיות שם האיבנט.
      event category יהפך להיות מאפיין של האיבנט (event property).
      event label גם כן יהפך ל-event property של האיבנט.
  • הגדרות המרות (Goals) ישאבו מתוך view ברירת המחדל ויומרו ל-conversions (לא כולל Smart Goals). המרות מ-views אחרים ישאבו ויומרו גם כן במידה ואלה מחוברים לחשבון גוגל אדס.
  • הגדרות קהלים (Audiences) יועברו ל-GA4, אך בגוגל לא יכולים להבטיח שכל ההגדרות תעבורנה בהצלחה. לאלו מכם שזה חשוב להם, בידקו שאתם מסודרים מהבחינה הזו.
  • קישורים לחשבונות גוגל אדס יעברו למערכת החדשה בהצלחה אם כי יש לקחת בחשבון:
    1. עבור המרות המיובאות מ-GA4 לגוגל אדס: המיגרציה תבטל בגוגל אדס את ההמרה של UA ותייצר במקומה חדשה שתיובא מ-GA4.
    2. עבור קהלים המיובאים מ-GA4 לגוגל אדס: המיגרציה תעשה כל מאמץ על מנת למזג את הקהל החדש עם הישן אך עם זאת, שוב, גוגל לא מבטיחה שהדבר יצליח בפועל. ולכן שוב, ודאו שהקהלים שלכם עוברים בשלום.

השידרוג למערכת בגירסה החדשה לא יכיל מידע רטרואקטיבי מהמערכת בגירסה הישנה. זאת אחת הסיבות שבגללה גוגל מדברת כבר שנים על גוגל אנליטיקס 4 כתחליף עתידי ליוניברסל אנליטיקס. עכשיו (מרץ 2023) הם מבצעים מיגרציות, כדי שביולי 2023, התאריך הסופי שבו יוניברסל יחדול מלקלוט מידע חדש, יהיה למשתמשי GA4 הטריים נתונים בטווח של 4 חודשים אחורנית לפחות.

דאטה והגדרות בנכסי היוניברסל אנליטיקס לא יושפעו כחלק מתהליך המיגרציה.

מה יעלה בגורלם של נכסי יוניברסל אנליטיקס לאפליקציות מובייל?

אנחנו מדברים על נכסי יוניברסל אנליטיקס לאפליקציות, אלו שמגיעים עם קודי מעקב בתצורה של iOS/Android SDK. אין לכך תשובה חד משמעית אבל אני חושב שהדברים שהם אומרים די ברורים. וכך הם כותבים:

“Your new GA4 property will also have a new web data stream configured. If you’re trying to measure an app, you’ll need to create an app data stream and configure your app to send data to GA4.

מה שאני מבין מזה זה שהמיגרציה האוטומטית לא מבדילה בין נכס יוניברסל מסוג ווב לבין נכס יוניברסל מסוג אפליקציית מובייל. היא תיצור נכס חדש עם data stream מסוג ווב בלבד והמשתמש הוא זה שיצטרך לייצר data stream חדש מסוג מובייל ולדאוג להזרים אליו מידע. כלומר, ספריות המובייל של יוניברסל אנליטיקס גם הן לא זכאיות למיגרציה אוטומטית.

מילות סיכום

אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת ומשמעותית ביותר מבחינתה של גוגל אנליטיקס. בגוגל מודעים היטב לעובדה שמעבר כה גדול ומורכב בין שתי גירסאות כל כך שונות זו מזו לא הולך לעבור חלק בגרון של המוניי משתמשים. לכן היא עושה את המקסימום האפשרי מבחינתה על מנת למזער כמה שיותר נזקים שיבואו בעקבות מהלך שכזה. כך יוצא שמצד אחד גוגל אנליטיקס מציעה מיגרציה אוטומטיות מתוזמנת ללא אישור מפורש מבעל הנכס, ובאותה נשימה ממליצה לבעל הנכס בתוקף שלא לא לבחור באפשרות זו אלה להעדיף את האפשרות להטמיע את הגירסה החדשה באופן ידני (הכל בהתאם למידת היכולת והמשאבים של בעל הנכס כמובן..)

כלי המיגרציה השונים שעליהם מבוסס המאמר הם רק חלק מארסנל מפואר של אמצעים בהם גוגל עושה שימוש כדי לצלוח את המהלך המורכב הזה. אמצעים אלה כוללים בין היתר הצהרות רשמיות, תזכורות והתראות במייל, פופאפים והודעות מערכת, סרטוני יוטיוב בערוץ הרשמי של גוגל אנליטיקס ופרסום מסמכים מפורטים באגפי הסיוע והפיתוח של המערכת.

רוצים לצלוח את הנדידה למערכת החדשה? תנו את האחריות למומחה גוגל אנליטיקס בעל ניסיון מוכח והמלצות שיעשה את המלאכה עבורכם. אני כאן בשבילכם, מוזמנים ליצור איתי קשר 🙏

 

גם קלפטר קורא לכם לנדוד: